Az Iyengar Yoga története, stílusa részletesen
Iyengar jóga,  Jóga

Az Iyengar jóga története, stílusa részletesen

Az Iyengar jóga, amelyet a BKS Iyengar nevezett el és fejlesztett ki, valamint a Fény a jógáról című, 1966-os bestsellerben elnevezett könyvében leírta, a jóga olyan formája, mint gyakorlat, amely a részletekre, a precizitásra és az összehangolásra helyezi a hangsúlyt a jóga testtartások (ászanák) végrehajtásában. A stílus gyakran támaszokat, például öveket, tömböket és takarókat használ fel az ászanák előadásához.

A kellékek lehetővé teszik a kezdő hallgatóknak, az időseknek vagy a fizikai korlátokkal küzdőknek, hogy helyesen végezzék el az ászanákat, minimalizálva a sérülések vagy megterhelések kockázatát.

 

A Iyengar jóga története

B. K. S. Iyengar fokozatosan kezdte el oktatni a jógát, kezdve az egyes tanulóktól, például az 1952-ben megismert Jehudi Menuhin hegedűstől; Menuhin hírneve segítette az Iyengar jógát mint márkát a nyugati világban. Mérföldkőnek számított Iyengar legnépszerűbb Fény a jógáról című könyvének kiadása 1966-ban, amely több mint 200 ászanát ismert “példátlan” részletekkel.

Andrea Jain jógatudós a könyvet “vitathatatlanul a legjelentősebb eseménynek nevezte a „Iyengar jóga” márka kidolgozásának folyamatában”. Jain és mások megjegyezték, hogy a könyv orvosbiológiai állításai, például a test különféle szerveinek felpezsdítése, vonzóak voltak a közönség számára, de azokat minden alátámasztó bizonyíték nélkül közvetlenül megfogalmazták. Az olyan hatóságok, mint például a jógatudós, Elliott Goldberg, a modern jóga bibliájaként jellemezték; a könyv több mint hárommillió példányban kelt el és legalább 23 nyelvre lefordították.

Az Iyengar jóga intézményévé vált, 1975-ben megalapítva a feleségének emlékére elnevezett Pune Ramamani Iyengar Memorial jóga Institute-ot. További nagy lépés volt a külföldi intézet, az Iyengar Yoga Institute (IYI) alapítása 1983-ban Maida Vale-ben, Londonban. A régi IYI épületet 1994-ben cserélték, az újat pedig Iyengar személyesen nyitotta meg 1997-ben. Az Iyengar jógát azonban előtte Londonban tanították, az esti órákon, amelyeket a Belső-London Oktatási Hatóság vezetett 1968-tól.

Iyengar kezdettől fogva évente személyesen értékelte a tanítás minőségét. Az első amerikai Iyengar jóga intézetet San Franciscóban alapította 1976-ban Mary Dunn, Judith Lasater és mások; Iyengar abban az évben meglátogatta a környéket. További Iyengar jóga intézeteket nyitottak 1984-ben Los Angelesben és 1987-ben New York-ban.

Nemzeti Iyengar jóga szövetségeket hoztak létre Argentínában, Ausztráliában, Ausztriában, Belgiumban, Kanadában, Csehországban, Chilében, Kínában, Dániában, Franciaországban, Németországban, Izraelben, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Mexikóban, Lengyelországban, Oroszországban, Spanyolországban, Dél-Afrikában, Svédország, Svájc és Új-Zéland.

 

A Iyengar jóga mint stílus

Az Iyengar jóga egyfajta jóga, mint testedzés, amelynek középpontjában a fizikai test strukturális összehangolása áll az ászanák gyakorlása révén. Három szempontból különbözik a jóga egyéb stílusaitól: precizitás, sorrend és a kellékek használata.

Minden asanában törekedni kell a testbeállításra.
Azokat a szekvenciákat, amelyekben az ászanákat gyakorolják, fontosnak tartják a kívánt eredmény elérése érdekében.
Az Iyengar jóga vezette be a kellékek használatát, megfelelő eszközöket tervezve a gyakorlók segítésére.

Az Iyengar Yoga Institute szerint az élményszerűbb megközelítésektől eltérően, ahol a diákokat arra ösztönzik, hogy önállóan “találják meg az utat” az ászanákhoz a tanár utánzásával, az Iyengar jóga óra pontos, az elmozdulásokat és hibákat aktívan elmagyarázzák és kijavítják. Azt állítja, hogy a stílus “hangsúlyozza a pontosságot és az összehangolást” és a helyes mozgást helyezi előtérbe a mennyiséggel szemben, vagyis a kis mennyiség mozgatása a megfelelő irányba előnyben részesítendő a több, de más irányú mozgás helyett.

A testtartások viszonylag hosszú ideig tartanak a többi jógaiskolához képest; ez lehetővé teszi az izmok ellazulását és meghosszabbítását és ösztönzi a tudatosságot a pózban. Az öveket, tömböket és takarókat tartalmazó támaszokat szabadon használják, hogy segítsék a diákokat az ászanák helyes munkájában.

A New Yorker azt írja, hogy az Iyengar jógát a részletekre fordított nagy figyelem és a test igazításának pontos összpontosítása jellemzi. Iyengar úttörő szerepet játszott olyan „kellékek”, mint a párnák, padok, tömbök, hevederek és homokzsákok használatában, amelyek segédeszközként működnek, lehetővé téve a kezdők számára, hogy az asanákat könnyebben és teljesebben megtapasztalják, mint amilyen egyébként többéves gyakorlat nélkül lehetséges lenne. A rekvizitumok lehetővé teszik az idős, sérült, fáradt vagy beteg hallgatók számára, hogy a teljes “támogatott” módszerekkel kevesebb izmos erőfeszítést igénylő, szélesebb körű ászanák előnyeit élvezzék.

 

A Yoga Journal megjegyzi,

hogy más stílusokkal ellentétben az iyengari jóga kezdőinek korán bemutatják az álló pózokat (például Trikonasana és Virabhadrasana), amelyeket a részletekre alapos figyelemmel hajtanak végre. Például a Trikonasanában a lábakat gyakran széles helyzetbe ugrik, az elülső lábat kifordítják és az elülső sarok közepe pontosan illeszkedik a másik láb ívének közepéhez.

A Guardian megjegyzi, hogy a stílus a helyes mozgást helyezi előtérbe a mennyiséggel szemben, vagyis inkább egy kicsit mozog a helyes irányba. A testtartások viszonylag hosszú ideig tartanak a többi jógaiskolához képest; ez lehetővé teszi az izmok ellazulását és meghosszabbítását, és ösztönzi a tudatosságot a pózban. A másik jelentős különbség az, hogy a támaszokat szabadon használják, amikor a támogatás ösztönzi a helyes mozgást.

A New York Times azt írja, hogy az Iyengar jóga megkülönböztethető a szekvenciák sokféleségében és az ászanák választásában. Owerko kijelenti, hogy a stílus az inverziós pózokat, a fejtámlát (Sirsasana) és a válltámaszt (Sarvangasana) hangsúlyozza, más stílusoknál jobban “ragaszkodik egy jóga takaróhoz, hogy megakadályozzák a nyaki terület túlfeszítését”. Owerko szavai szerint “az iyengari jóga nagyon óvatos és figyelmes.” Az Iyengar jóga amerikai alapítója, Mary Dunn kijelentette, hogy “Az emberek helytelenül igazításra, technikára, kellékekre helyezték az Iyengar jógát, nem pedig tanulásra, tapasztalásra, integrálódásra”

 

Iyengar jóga iskolák

by: joganeked.hu