Minden amit a Jógáról tudnod kell - Joganeked.hu
Az Astanga jóga eredete és részletei
Astanga jóga,  Jóga

Az Astanga jóga eredete és részletei

Az Astanga jóga, vagyis teljes nevén a Ashtanga Vinyasa jóga a jóga egyik stílusa, amelyet K. Pattabhi Jois a 20. század során hozott létre és amelyet gyakran a klasszikus indiai jóga modern formájaként népszerűsítettek. Azt állította, hogy tanárától Tirumalai Krishnamacharyától tanulta a rendszert.

A stílus energikus, szinkronizálja a légzést a mozgásokkal. Az egyes pózokat (ászanákat) áramló mozgások (vinyasák) kapcsolják össze.

 

Jois 1948-ban megalapította Ashtanga Jóga Kutatóintézetét.

A jelenlegi tanítási stílust Mysore-stílusnak hívják Indiában, ahol a gyakorlatot eredetileg tanították. Az Ashtanga Vinyasa jóga a Power Yoga különféle spinoff stílusait hozta létre.

Pattabhi Jois azt állította, hogy az Ashtanga rendszerét Tirumalai Krishnamacharya-tól tanulta meg, aki viszont azt állította, hogy egy egyébként ismeretlen szerző, Vamama Rishi feltételezett szövegéből tanulta meg. Ezt a szöveget az 1900-as évek elején adta át Krishnamacharyának guruja, Yogeshwara Ramamohana Brahmachari. Jois ragaszkodik ahhoz, hogy a szöveg leírja az ashtanga rendszer összes ásanáját és vinyászáját.

A Joga Kurunta szöveget azonban állítólag a hangyák ették meg, ezért lehetetlen igazolni állításait. Emellett szokatlan, hogy a szöveget Krishnamacharya, Yoga Makaranda (1934) és Yogāsanagalu (1941 körül) egyik könyve sem említi forrásként.

 

Manju Jois szerint…

…az Ashtanga jóga szekvenciáit Krishnamcharya hozta létre. Van néhány bizonyíték ennek alátámasztására a Yoga Makaranda-ban, amely felsorolja a Pattabhi Jois Elsődleges Sorozat szinte valamennyi testhelyzetét, valamint a köztes és haladó sorozat több tartását, amelyeket a vinyasára hivatkozva írtak le.

Bizonyíték van arra is, hogy az Ashtanga Yoga sorozat magában foglalja az indiai birkózók és a brit tornászok által használt gyakorlatokat. A legújabb tudományos kutatások részletesen dokumentálják, hogy a 20. századi fizikai folyóiratok tele voltak olyan testtartási formákkal, amelyek nagyon hasonlítottak Krishnamacharya ászanarendszeréhez. Különösen az áramló Surya Namaskart, amely később Krishnamacharya Mysore stílusának alapjává vált, az 1930-as években testedzésnek, nem pedig a jógának tartották.

Surya Namaskar és Krishnamacharya jógáját külön tanították, a Mysore-palota szomszédos termeiben.

 

Szekvenciák és sorozatok

Az Astanga Vinyasa jóga hallgatóitól azt várják, hogy memorizáljanak egy sorrendet és gyakoroljanak ugyanabban a teremben, mint mások, anélkül, hogy a tanár vezetné őket. A tanár szerepe a testtartás irányítása, módosítása vagy segítése.

Más helyszíneken a vezetett osztályokat hetente kétszer tartják a Mysore stílusórák helyett és a tanár ugyanabban a sorozatban vezet egy csoportot egyszerre. A vezetett osztályokat csak K. Pattabhi Jois idősebb éveiben vezették be. Általában az ászanák Ashtanga Vinyasa gyakorlata a Surya Namaskara A öt ismétlésével és a Surya Namaskara B öt ismétlésével kezdődik, amelyet egy állandó szekvencia követ. Ezt követően a gyakorló a hat sorozat egyikén halad előre, amelyet egy szokásos záró sorrend követ.

 

Az Astanga jóga oktatás módszere

Pattabhi Jois unokája, R. Sharath Jois szerint a pózokat el kell sajátítani, mielőtt engedélyt kapnának arra, hogy megkísérelje a későbbieket. Pattabhi Joi fia, Manju Jois azonban nem ért egyet; véleménye szerint a hallgatók alkalmanként nemlineáris formában gyakorolhattak.

A 21. században az Ashtanga vinyasa jógatanárok „új generációja” elfogadta Sharath új szabályait, lineáris stílusban, változatok nélkül tanítva. A gyakorlat szigorú Mysore-környezetben zajlik, egy Sharath által jóváhagyott tanár irányításával.

A videók és workshopok, a részletes beállítási utasítások és az erőnövelő gyakorlatok nem képezik a módszer részét, sem a gyakorló, sem a tanár számára. Azonban a legtöbb tanár, aki azt állítja, hogy Sharath tanította őket, a fenti módszereket, gyakorlatokat és testtartásokat tanítja.

 

Astanga jóga iskolák

 

EZ IS ÉRDEKELHET MÉG: