Minden amit a Jógáról tudnod kell - Joganeked.hu
A Vinjasa jóga zökkenőmentes átmenet az ászanák között
Jóga,  Vinjasa jóga

A Vinjasa jóga zökkenőmentes átmenet az ászanák között

A Vinjasa joga zökkenőmentes átmenet az ászanák között a modern jóga stílusaiban, például olyan gyakorlatokban, mint a Vinjasa Krama jóga, Ashtanga Vinjasa jóga és Bikram jóga, különösen, ha a mozgás párosul a lehelet.

 

A Vinjasa jóga története

Gyakorlatként használt Vinjasa jóga formái, beleértve Pattabhi Jois 1948-as Ashtanga Vinjasa jógáját és spin-off iskolái, mint például Beryl Bender Birch 1995-ös Power Yoga és mások, mint a Baptiste jóga, a Jivamukti jóga, a Vinjasa Flow jóga, a Power Vinjasa és a Core Strength Vinjasa jóga Krishnamacharya folytonos aerobikus jóga stílusának fejlődéséből származik a Mysore-palotából a 20. század elején.

Az Ashtanga Vinjasa hivatalos története szerint Krishnamacharya megtanulta az ászanák (testtartások) és vinyasák (átmenetek) teljes rendszerét egy egyébként ismeretlen dokumentumról, a Yoga Kuruntáról, amelyet állítólag 5000 évvel ezelőtt írt Vamana Rishi. A történelmi kutatások információi szerint Krishnamacharya lemásolta és módosítatlanul tanította Pattabhi Jois-nak.

Az eredeti kéziratot azonban állítólag a hangyák elpusztították, egyetlen példány sem maradt fenn; sem Jois, sem más Krishnamacharya tanítványai nem írták át, ahogy azt egy hagyományos guru-shishya viszonyban elvárták volna. Továbbá meglepő, hogy Krishnamacharya nem idézte a szöveget 1935-ben a Yoga Makaranda-jában vagy 1941 körül a Yogasanagalu-ban.

A Yogasanagalu valóban tartalmazott ászanákból és vinjazákból álló táblázatokat és ezek összehasonlíthatók Jois rendszerével. De korántsem olyan rögzítettek, mint egy ősi kéziratban írták. Krishnamacharya ugró jóga stílusa a Mysore-palotában folyamatosan változott, adaptálódott a konkrét tanulók életkoruk, alkatuk (deha), hivatásuk (vrttibheda), képességeik (sakti) és útjaik (marga) szerinti igényeik szerint. A megközelítés „kísérleti” volt.

Ezzel szemben rögzítették azt a rendszert, amelyet Krishnamacharya tanított Joisnak és amely az Ashtanga Vinjasa alapjává vált. Ennek oka lehet, hogy Joisnak 1933-ban a szanszkrit Pathasalában kellett tanítania, míg Krishnamacharya többi tanulója az ő Yogasalájában tanult. Így ő, megtanított a 18 éves Jois-nak egy egyszerű rögzített szekvenciát kezdő tanár számára alkalmas, amelyet nagy fiúcsoportokkal lehet használni.

Norman Sjoman megjegyzi, hogy Krishnamacharya idézte a 19. századi Sritattvanidhit, amely korai írásaiban a Mysore-palotában használt ászanákat dokumentálja. A korai vinjasai olyan formákká fejlődtek, mint Jois, amit Szjoman bizonyítéknak tekint arra, hogy Krishnamacharya inkább létrehozta, mintsem örökölte volna a vinjaszákat. Állítása szerint ez nem öröklött formátum volt.

 

Krishnamacharya legalább két különböző módon használta a „Vinjasa-t”.

Az egyik tág értelemben azt jelentette, hogy az adott testtartás megközelítéséhez megfelelően megfogalmazott lépéssor (krama).

A másik egy „ászana kivégzésének szakasza” volt. Például Sarvangasanát a következővel mutatják be: „Ennek 12 vinjasa, azaz szakasza van. A 8. vinjasa az ászana szthiti, vagyis a tényleges póz.”

 

Pattabhi Jois használata

Ezzel szemben Pattabhi Jois szűkebb értelemben vett „vinyasát” használt az Ashtanga Vinjasa ászanái közötti „ismétlődő összekapcsolódó mozdulatok” kifejezésre. Gregor Maehle, az ashtanga jógatanár elmagyarázza, hogy ez az áramló stílus „mozgásmeditációt hoz létre”.

A Krishnamacharya jóga túrabemutatóin használt Vinjasa szekvenciák Joisszal készített interjú szerint „gyakorlatilag megegyeztek a modern Ashtanga Vinyasa aerob sémájával”. Nevezetesen „több különálló” sorozat „, amelyeken belül az egyes fő ászanákat egy rövid, ismételt, egymáshoz kapcsolódó testhelyzetek és ugrások a Surya Namaskar modell alapján „.

Sharath Jois használata

A modern Vinjasa jóga, amelyet Sharath Jois (Pattabhi Jois unokája) tanít, összehangolja a lélegzetet az ászanák közötti vinyasa átmeneti mozgásokkal.

Az ászanák egy bizonyos sorozatát, amelyet vinyasának is neveznek, többször használják az Ashtanga Vinyasa órákon: magában foglalja Chaturanga Dandasanát (alacsony személyzeti póz), Urdhva Mukha Svanasanát (felfelé kutyapóz) és Adho Mukha Szvanasanát (lefelé néző kutyapóz), hogy összekapcsolják más ászanákat. Sharath Jois a vinyasát a légzés és a mozgás rendszereként határozza meg.

 

Vinjasa jóga iskolák

 

EZ IS ÉRDEKELHET MÉG: