A jóga nidra, mint tudatállapot használata
Jóga,  Jóga nidra

A jóga nidra, mint tudatállapot használata

A jóga nidra, vagy a jóga alvás az ébrenlét és az alvás közötti tudatállapot, mint az “alvás” szakasz, amelyet általában irányított meditáció indukál. Bizonyíték van arra, hogy a jóga nidra segít enyhíteni a stresszt. Indiából származó ősi technika, amely mára világszerte elterjedt. Mára az Egyesült Államok hadserege is alkalmazza a katonákat a poszttraumás stressz rendellenességéből való kilábaláshoz.

 

Jóga nidra – Tudatállapot

A jóga nidra olyan állapot, amelyben a test teljesen ellazul, és a gyakorló szisztematikusan és egyre jobban tudatában van a belső világnak, szóbeli utasítások halmazát követve. Ez a tudatállapot különbözik a meditációtól, amelyben egyetlen koncentrációra van szükség.

A jóga nidrában a gyakorló az 5 érzék (pratyahara) fényvisszahúzódási állapotában marad, négy érzéket internalizálva, vagyis visszahúzódva, és csak a hallás kapcsolódik az adott utasításokhoz. Mindkét jógikus út, a jóga nidra és a meditáció céljai megegyeznek, a meditatív tudat állapotának, amelyet samadhinak hívnak.

A lehető legmélyebb relaxációs állapotok közé tartozik, miközben továbbra is fenntartja a teljes tudatosságot. A világos álmodozásban az ember csak vagy főleg az álomkörnyezet ismerője, és alig vagy egyáltalán nem ismeri tényleges környezetét. A jóga nidra a mély alvási állapot tudatos tudatosítását eredményezi, amelyet a Mandukya Upanishadban prajnának hívnak.

 

Tudományos bizonyítékok

Jól felszerelt laboratóriumokban Swami Rama a jóga nidrán keresztül tudatosan belépett az NREM delta hullámba, míg tanítványa még nyitott szemmel és beszélgetéssel is képes volt bemutatni a delta és a theta hullámokat.

A jóga nidra meditáció az agy ventralis striatumában fokozott endogén dopamin felszabadulással jár. Az állapotban bekövetkezett csökkent cselekvési vágy az agy kontrollrészekkel, a prefrontális kéreggel, a kisagyval és a subcortexel kapcsolatos részeinek csökkent véráramlásával jár.

A jóga nidra javítja a pulzusszám változékonyságát, az autonóm idegrendszer egyensúlyának mértékét, függetlenül attól, hogy hatha jóga ászanák előzik-e meg.

Megállapították, hogy a jóga relaxáció rendszeres gyakorlata csökkenti a feszültséget és a szorongást. A magas szorongás autonóm tünetei, például fejfájás, szédülés, mellkasi fájdalom, szívdobogás, izzadás és hasi fájdalom jól reagálnak. Arra használták, hogy a háborúból érkező katonák segítsenek megbirkózni a poszttraumás stressz zavarral (PTSD).

Egy 2019-es tanulmány szerint enyhítheti a stresszt és javíthatja az egyetemi hallgatók önértékelését.

 

A jóga nidra története

Azt mondják, hogy a jóga nidra története olyan régi, mint maga a jóga, mivel a jóga nidra első említése az Upanishadokban található. Az Úr Krisna a jóga nidrához kapcsolódik a Mahábhárata eposzban: „Az óceán akkor válik a lótuszköpenyes Visnu medrévé, amikor minden Yuga megszűnésekor az a mérhetetlen hatalmú istenség élvezi a jóga-nidrát, a mély alvást a spirituális meditáció bűvöletében.” (Mahábhárata, 1. könyv, XXI)

A jóga nidra modern használata

A modern időkben Satyananda Saraswati azt állította, hogy a jóga nidrát tapasztalta, amikor gurujával, Sivananda Saraswatival élt Rishikeshben. Tanulmányozni kezdte a tantrikus szentírásokat, és gyakorlása után felépítette a relaxációs rendszert, amelyet a 20. század közepén népszerűsített.

Megmagyarázta a jóga nidrát, mint az ébrenlét és az alvás közötti lelkiállapotot, amely az elme mély szakaszait nyitotta meg, javasolva a kapcsolatot a nyasa nevű ősi tantrikus gyakorlattal, ahol a szanszkrit mantrák mentálisan meghatározott testrészekbe helyezkednek el.

A Satyananda által tanított gyakorlati forma nyolc szakaszból áll. Internalizálás, sankalpa, tudat forgása, légzés-tudatosság, ellentétek megnyilvánulása, kreatív vizualizáció, sankalpa és externalizáció. Satyananda ezt a technikát, a javaslatokkal együtt, arra a gyermekre használta, akinek négyéves korától az utódjának, Niranjanananda Saraswatinak kellett lennie. Azt állítja, hogy több nyelvet tanított neki ezzel a módszerrel.

A figyelmes jóga tanárnő, Anne Cushman kijelenti, hogy: “Ez a testérzékelő utazás, amelyet az elmés jógában tanítok … a Yoga nidra ősi gyakorlatának … és a buddhizmusban általánosan használt test-letapogatási technika egyik változata. Vipassana hagyomány. ”

A jóga, mint terápia nyugati úttörője, Richard Miller kifejlesztette a Yoga nidra alkalmazását a sérült katonák rehabilitációjához, az integratív helyreállítás módszertanának felhasználásával. Miller a Walter Reed Hadsereg Orvosi Központjával és az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumával dolgozott együtt a megközelítés hatékonyságának tanulmányozásában.

A Yoga Journal szerint

“Miller felelős azért, hogy a gyakorlat a figyelemre méltó, nem hagyományos környezetbe kerüljön”, amely magában foglalja a “katonai bázisokat és veteránklinikákat, hajléktalanszállókat, Montessori iskolákat, Head Start programokat, kórházakat, kórházakat, vegyi függőségi központokat, és börtönök. ”

Az iRest protokollt az Irakból és Afganisztánból visszatérő katonák alkalmazták poszttraumás stressz betegségben. E munka alapján az Egyesült Államok hadseregének főorvosa 2010-ben jóváhagyta a Yoga Nidra-t, mint kiegészítő krónikus fájdalomcsillapító gyógyszert.

 

Jóga nidra iskola

Web: gyulaijoga.hu
Cím: Gyula, Nürnbergi u. 10, 5700
Telefon: +36-30-434-0000

 

EZ IS ÉRDEKELHET MÉG: