A jóga ászanák, azaz jóga testtartások részletesen
Jóga,  Jóga ászanák

A jóga ászanák, azaz jóga testtartások részletesen

A jóga ászanák testtartások, eredetileg és még mindig az ülő meditációs pózok általános elnevezése. Később a hatha jógában és a modern jógában, mint gyakorlatban, bármilyen típusú pózra vagy helyzetre kiterjesztve, hátradőlve, állva, fordítva, csavarva és egyensúlyozó pózok. A patandzsali jóga-szútrák az ászanát úgy határozzák meg, mint stabil és kényelmes helyzetet.

Patanjali rendszere nyolc végtagjának egyikeként említi a hosszabb ideig történő ülésre való képességet. Az ászanákat magyarul jógapózoknak is nevezik.

A 10. vagy 11. századi Goraksha Sataka és a 15. századi Hatha Jóga Pradipika 84 ászanát azonosít. A 17. századi Hatha Ratnavali egy másik, 84 ászanát tartalmazó listát közöl, amelyek közül néhányat leír. A 20. században az indiai nacionalizmus a fizikai kultúrát részesítette előnyben a gyarmatosításra válaszul. Ebben a környezetben olyan úttörők, mint Yogendra, Kuvalayananda és Krishnamacharya új ászanarendszert tanítottak, amely magában foglalja a testmozgás rendszerét, valamint a hagyományos hatha jógát.

Krishnamacharya tanítványai között voltak befolyásos indiai jógatanárok, köztük Pattabhi Jois, az Ashtanga vinyasa jóga alapítója és B.K.S. Iyengar, az Iyengar jóga alapítója. Együtt leírtak még több száz ászanát, újraélesztették a jóga népszerűségét és elhozták a nyugati világba. Sokkal több ászanát fejlesztettek ki Iyengar 1966-os jógafénye óta, amely mintegy 200 ászanát ír le. Több százat illusztrált Dharma Mittra.

 

A jóga ászanákról azt állították…

… hogy lelki és fizikai előnyöket is nyújtanak a középkori hatha jóga szövegekben. Újabban tanulmányok bizonyítékokat szolgáltattak arra vonatkozóan, hogy javítják a rugalmasságot, erőt és egyensúlyt; a stressz és az ezzel kapcsolatos állapotok csökkentése és kifejezetten egyes betegségek, például az asztma és a cukorbetegség enyhítésére.

Az ászanák évszázadok óta megjelennek a kultúrában. A vallási indiai művészet Buddha, Siva és Jain tirthankarák alakjait ábrázolja lótusz helyzetben és más meditációs helyeken, valamint a “királyi könnyedség” helyzetében a lalitasanát. A jóga, mint testmozgás népszerűségével az ászanák gyakran szerepelnek a regényekben és filmekben, és néha a reklámokban is.

 

A jóga ászanák eredete

Az ászanákat különböző időpontokban hozták létre, néhányuk ősi, néhány középkori, és egyre több a közelmúltban. Néhány, ami hagyományosnak tűnik, mint például a Virabhadrasana I (I. harcos póz), viszonylag nemrégiben megjelentek: ezt a pózt valószínűleg Krishnamacharya találta ki 1940 körül, és tanítványa, Iyengar népszerűsítette.

Ennél minden bizonnyal fiatalabb póz a Parivritta Parsvakonasana (Megfordult oldalsó szög póz): nem volt benne Pattabhi Jois Jóga Mala első kiadásában 1962-ben. A Viparita Virabhadrasana (fordított harcos póz) még mindig újabb és 2000 óta hozható létre.

Számos olyan póz, amelyet ma már gyakorolnak, mint például a Dog Pose és az álló ászanák, beleértve a Trikonasana-t (háromszög póz), először a 20. században jelentek meg, ahogy az ászanák sorozata, Surya Namaskar (Salute to the Sun). Egy másik napköszöntés, az Aditya Hridayam minden bizonnyal ősi, amint azt a Rámájana “Yuddha Kaanda” énekében leírják.

A Surya Namaskart modern formájában az Aundh radzsája, Bhawanrao Shriniwasrao Pant Pratinidhi hozta létre. K. Pattabhi Jois meghatározta a Surya Namaskar A és B formák variánsait Ashtanga Yoga számára, amelyek valószínűleg Krishnamacharya-ból származnak. Surya Namaskar „modern, fizikai kultúra-orientált előadásként” tekinthető annak az egyszerű ősi gyakorlatnak, hogy a napra hajol.

 

1966-ban Iyengar klasszikus Fény a jógán mintegy 200 ászanát tudott leírni…

… amelyek körülbelül 50 fő pózból és azok variációiból állnak. Sjoman megjegyzi, hogy míg számos hagyományos ászanát tárgyakról. Például Vrikshasana, fa póz, legendás alakokról például Matsyendrasana, a bölcs Matsyendra póz, vagy állatokról, például Kurmasana, teknős póz – neveznek. Az “elsöprő nyolcvanhárom” Iyengar ászanájának olyan nevei vannak, amelyek egyszerűen leírják a test helyzetét, például Utthita Parsvakonasana, “Kiterjesztett oldalsó szög póz”; ezek később alakultak ki.

Az ezt a mintát követő név: Shatkonasana, “Hat háromszög”, amelyet 2015-ben írtak le. Mittra 908 pózt és variációt illusztrált 1984-es Master Yoga Chart-jában és azóta még sok más készült.

Sjoman megjegyzi, hogy az ászanák elnevezését az évszázadok folyamán az “összevonás és a kölcsönvevés” hagyományaiban “elengedhetetlenül” használták, így történelmüket nehéz nyomon követni.

Az egyező nevek jelenléte nem bizonyítja a folytonosságot, mivel ugyanaz a név más pózt jelenthet és egy pózt több név is ismerhetett különböző időpontokban.

 

EZ IS ÉRDEKELHET MÉG: